مراحل عمل لازک یا پی آر کی

2,313 بار دیده شده
4 دیدگاه
لازک
اشتراک گذاری محتویات این صفحه:

مقدمه ای بر لازک (LASEK) یا پی آر کی (PRK)

نوعی اصلاح لیزری عیوب انکساری چشم است که در آن لیزر از سطح قرنیه (پس از برداشتن سلولهای سطحی یا اپیتلیوم توسط الکل رقیق شده و یا بوسیله هاکی نایف)، شروع به تراشیدن نمره چشم بیمار با دقت بالا میکند. PRK در افرادی که قرنیه نازک یا اختلالات قرنیه ای خاص دیگر مانند دیستروفیهای قرنیه و یا زخم راجعه قرنیه دارند، مناسبتر است. همچنین در افرادی که احتمال برخورد ضربه ای مانند مشت به چشم را دارند (به علت احتمال جابجا شدن لایه یا فلپ ایجاد شده توسط فمتولیزیک حتی سالیان پس از عمل در اثر ضربه مشت)، مانند رزمی کاران، مناسبتر است. PRK در  سال 1995 میلادی جهت اصلاح نزدیک بینی، و در سال 1998 برای اصلاح دوربینی مورد تاییدیه FDA (انجمن غذا و داروی آمریکا) قرار گرفت و بسیار کم خطر است.

مراحل عمل لازک (LASEK) یا پی آر کی (PRK)

پس از معاینه کامل و عکس برداری چشم و تعیین روش لازک توسط چشم پزشک، مراحل عمل در روز عمل به این صورت خو اهد بود:

  1. تمیزکردن دور چشم بوسیله محلول رقیق شده بتادین (بتادین 5%)شستشو یا پرپ دور چشم با بتادین
  2. پس از دراز کشیدن فرد روی تخت یک شان جهت استریل نگه داشتن محدوده عمل روی چشم قرار داده میشود.چسباندن شان لیزیک
  3. ریختن قطره بی حس کننده و قطره آنتی بیوتیک در چشم تا هیچ گونه دردی حین عمل احساس نشود. در حین عمل فرد به هیچ عنوان دردی را حس نمیکند منتها احساس عمل روی چشم را خواهد داشت.
  4. گذاشتن اسپکولوم یا باز نگهدارنده چشم تا فرد قادر به پلک زدن حین عمل نباشد.گذاشتن اسپکولوم یا بازکننده چشمی
  5. اپیتلیوم یا لایه سطحی قرنیه به راحتی توسط الکل یا مکانیکال بوسیله هاکی نایف برداشته میشود.برداشتن اپیتلیوم توسط الکل و یا هاکی نایف
  6. در این لحظه به فرد گفته میشود که به یک نقطه سبز چشمک زن خیره شود.
    نور سبز چشمک زن لیزیک
    نور سبز چشمک زن دستگاه لیزیک که فرد باید در حین عمل یه آن نگاه کند.
  7. سپس مرکز مردمک توسط جراح و دستگاه پیدا شده و مرکز لیزر روی مرکز مردمک قرار داده میشود. پس از فعال کردن دنبال کننده چشم یا eye tracker توسط جراح، نور لیزر روی مرکز مردمک فیکس یا قفل شده و چشم را دنبال میکند و هر چقدر فرد چشمش را جابجا کند لیزر هم به همان نسبت جابجا میشود تا دقیقا به نقطه دقیق اصابت کند.
  8. پس از وارد کردن نمره ضعیفی چشم فرد توسط مهندس اوپراتور به دستگاه، پزشک با فشردن پدال دستگاه لیزر، آنرا فعال کرده و دستگاه با دقت بسیار بالای میکرونی شروع به اصلاح نمره چشم فرد روی لایه بومن و استرومای قرنیه میکند. حین عمل فرد فقط صدای لیزر را میشنود و ممکن است بوی حاصل از لیزر را نیز احساس کند. هیچگونه دردی وجود ندارد.
  9. بهتر است فرد در طول عمل لازک به نور سبز چشمک زن خیره باشد. تکانهای کوچک چشم توسط دستگاه تشخیص داده میشود و نور لیزر به همان میزان جابجا میشود. در صورتیکه فرد چشمش را زیاد تکان دهد لیزر بصورت اوتوماتیک قطع شده تا مجددا فرد به نور سبز چشمک زن نگاه کند و مجدد لیزر شروع شود. پس نگران تکانهای چشم خود حین لیزر نباشید.
  10. پس از اتمام لیزر، بسته به نمره چشم فرد ممکن است ماده ای بنام میتومایسین سی (Mitomycin-C) بمدت چند ثانیه روی چشم گذاشته شده و نهایتا با سرم شستشو، شسته میشود.
  11. در انتها برای ترمیم سریعتر اپیتلیوم سطحی قرنیه که در ابتدا برداشته شده بود، یک لنز تماسی پانسمانی روی چشم گذاشته میشود.
  12. قطره آنتی بیوتیک در چشم ریخته میشود.
  13. اسپکولوم یا بازنگهدارنده چشم در آورده میشود.

 

سوال خود را در مورد این پست بپرسید در اسرع وقت پاسخ داده میشود:

4 دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مشابه: